une Saison en Enfer έγραψε:¸τσι μίλησε ο Νίτσε.
une Saison en Enfer έγραψε:...είπε ο George Orwell.
Η χρήση δανεικής σοφίας σε μία συζήτηση είνε δίκοπο μαχαίρι: Μπορείς να εντυπωσιάσεις εύκολα, ειδικά αν την επιστρατεύεις για να πας τάχα μου κόντρα στο ρεύμα ή να κάνεις το δικηγόρο του διαβόλου (που χρειάζεται κάποτε κι αυτός) αλλά σε περίπτωση μη εύστοχης χρήσης διατρέχεις τον κίνδυνο να εκτεθεί η δική σου επιπολαιότητα ή ρηχότητα σκέψης.
Μια σωστή εν μέρει, αν και όχι απαραίτητα καθολικής ισχύος κριτική της έννοιας της φιλανθρωπίας, φαίνεται να ταιριάζει πχ. στην περίπτωση βαθύπλουτων ιδιωτών που στα στερνά μιας ζωής αφιερωμένης σε ένα αδίστακτο \"επιχειρείν\", αγωνιούν να ισοσκελίσουν το νοητό ισοζύγιο των πεπραγμένων τους και να παγιώσουν την υστεροφημία, αφιερώνοντας περιουσία σε κοινωφελείς σκοπούς, φιλανθρωπικές δραστηριότητες και αγαθοεργίες.
Πολύ αμφιβάλλω όμως αν και κατά πόσο η ίδια κριτική μπορεί να αφορά το γεγονός της ύπαρξης διεθνών οργανώσεων με ποικίλη και εξειδικευμένη δράση εντός και εκτός του ανεπτυγμένου κόσμου.
Για την περίπτωση ειδικά της \"Διεθνούς Αμνηστίας\" το πρόβλημα είνε άλλο: ¼τι η παραδοχή της οικουμενικότητας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που προϋποθέτει η δράση της, σημαίνει στην ουσία παραδοχή της περί \"ανθρωπίνων δικαιωμάτων\" αντίληψης που διαμορφώθηκε στο δυτικό κόσμο, προϊόν του οποίου είνε οργανώσεις όπως η \"Διεθνής Αμνηστία\" και επομένως την παραδοχή ότι ο δυτικός κόσμος είνε φορέας μιας ηθικής υπεροχής, χάρη στην οποία νομιμοποιείται να αξιώνει τη συμμόρφωση κάθε τρίτου (πχ. ενός θεοκρατικού μουσουλμανικού καθεστώτος) στο δικό του σύστημα αξιών.
Απο κει και περα, το ζήτημα είναι μέχρι ποιο σημείο και με τι μέσα νομιμοποιείται η προβολή αυτής της αξίωσης. Μήπως τελικά, η υπερ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων παγκόσμια δράση και οι πόλεμοι των Μπους και Μπλερ δεν ειναι παρα οι διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος.
Για τις μερικότερες παρατηρήσεις που ήθελα να κάνω, με κάλυψε κι εμένα πλήρως η Οφιλία.
hatzi_88 έγραψε:H euergesia prepei na ginete me tapeinwtita, na mi kserei to ena xeri ti kanei to allo lene....
Ναι, αν μιλάμε για μικρής κλίμακας ευεργεσία, όπου δηλαδή αποδέκτης είνε ένα ή λίγα και ορισμένα πρόσωπα.
Κατά τ' άλλα όμως δε πιστεύω πια στο μάλλον χριστιανικής προέλευσης \"κάνε το καλο και ρίξ' το στο γιαλο\". Κι ας με ενοχλεί ο επιδεικτικός τρόπος με τον οποίο προβάλλουν τις κάθε λογης φιλανθρωπικές δραστηριότητές τους οι διάφοροι μεγαλόσχημοι.
Διότι, αν αυτό που θεωρείται καλό το κάνεις και το ρίξεις στο γιαλό, δε θα προβληθεί ως παράδειγμα επιθυμητής κοινωνικής συμπεριφοράς και δε θα βρει μιμητές. Και διότι, αυτός που κάνει \"το καλό\" πρέπει να ανταμείβεται, τουλάχιστο με την κοινωνική επιδοκιμασία, που είνε οπωσδήποτε κάτι πιο απτό από τη μοναχική (και πάντα αβεβαιη) προσδοκία της \"βασιλείας των ουρανών\" (για τους χριστιανούς
).
Καλώς ή κακώς, \"αυτή είναι η ανθρώπινη φύση\".