Συνέντευξη στο περιοδικό "Sunday"
Το μήνυμα, ηλεκτρονικό και ουσιαστικό, ελήφθη…
Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου δεν έχει, και δε θέλει να έχει σχέση με τους όρους της σόου μπίζνες. Δε μιλά συχνά, σπάνια φωτογραφίζεται -αν προσέξετε στα περισσότερα έντυπα δημοσιεύονται λίγες και συγκεκριμένες φωτογραφίες του- και δεν του έχει περάσει απ'το μυαλό να αφήσει τον κάμπο, τη Λάρισα, για να είναι πιο κοντά στο καλλιτεχνικό και μιντιακό συνάφι.
«Το Θανάση Παπακωνσταντίνου», ήταν η απάντηση τόσο του Γιάννη Αγγελάκα όσο και του Διονύση Σαββόπουλου, όταν σε πρόσφατες συνεντεύξεις τους ρώτησα ποιον ξεχωρίζουν από τους σημερινούς δημιουργούς. Κολακεύεστε;
Εννοείται πως δεν είναι δυνατόν να συγκαταλέγομαι ακόμα στους νέους δημιουργούς. Παρότι πήρα αργά μπροστά -τριαντατεσσάρων χρονών έβγαλα τον πρώτο μου δίσκο, σε μια ηλικία που άλλοι γράφουν ήδη την αυτοβιογραφία τους- στα χρόνια που ακολούθησαν κυκλοφόρησα αρκετούς δίσκους. Πιθανόν, ο Γιάννης και ο Διονύσης Σαββόπουλος να εννοούσαν ότι στην κοινοτοπία που διακατέχει το ελληνικό τραγούδι σήμερα, οι μουσικές ανησυχίες μου έχουν μια φρεσκάδα. Επειδή και οι δύο είναι αυστηροί και δε μασάνε τα λόγια τους, έχει σημασία για μένα.
Εσείς με τη σειρά σας ποιους νέους καλλιτέχνες έχετε ξεχωρίσει;
Βλέπω ότι τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα σήμερα, -στο μέτρο που γνωρίζω κάποια από αυτά-, γίνονται από συγκροτήματα που εκφράζονται αγγλόφωνα. Έχουν ωραία παιξίματα, δε φοβούνται να ρισκάρουν και έχουν συνολικά ένα τσαμπουκά τον οποίο -εν μέρει- τον αποδίδω και στην «καταπίεση» που υπέστησαν κοντά μια εικοσαετία από την ελληνόφωνη μουσική. Αναφέρω ως παράδειγμα τους Night On Earth, Mary and the boy.
Διατηρείτε εξαιρετικά χαμηλούς τόνους, αλλά όλα πλέον δείχνουν ότι είστε αν όχι σταρ, ιδιαίτερα δημοφιλής. Πως το διαχειρίζεστε ή σχεδιάζετε να το διαχειριστείτε;
Η σχέση που έχει διατηρηθεί ανάμεσα σε μένα και σ' αυτούς που με ακούνε -και οι οποίοι δεν είναι τόσο πολλοί, όπως αφήνει να εννοηθεί η ερώτηση- δε στηρίζεται στο πρόσωπο και στο μύθο που αναπτύσσεται στις περισσότερες των περιπτώσεων, αλλά στο περιεχόμενο των τραγουδιών μου. Δηλαδή τα τραγούδια με έχουν κάνει πέρα και αυτοδιαχειρίζονται την ύπαρξη τους. Εγώ το μόνο που κάνω είναι να είμαι ο εαυτός μου , ό,τι κι αν σημαίνει ο -μη ξεκάθαρος- όρος «εαυτός».
Ζείτε στη Λάρισα. Μπήκατε κάποια στιγμή στον πειρασμό να μετακομίσετε στην Αθήνα;
Όχι
Ποια είναι η λεπτή γραμμή που διαχωρίζει το να ζεις απ' αυτό που αγαπάς (π.χ. τη μουσική) και το να φθείρεις την αγάπη σου για τα προς το ζειν;
Ο αυτοσεβασμός.
Συχνάζετε στο Ιντερνετ; Θορυβείστε καθόλου που κάποιοι άνθρωποι -τους οποίους ίσως δεν έχετε συναντήσει ποτέ- παρακολουθούν και καταγράφουν την πορεία σας(π.χ. http://www.test-joomla-1.com//);
Το διαδίκτυο μοιάζει πολύ με το σύμπαν. Χαοτικό, διαστέλλεται, έχει κομήτες και άστρα που γεννιούνται και πεθαίνουν. Έχει και μαύρες τρύπες. Προκύπτουν από απίστευτα συμπιεσμένο πλήθος πληροφοριών που δεν αφήνει τη λάμψη της γνώσης να φτάσει σε εμάς. Όποιος, δε, βρεθεί κοντά τους μπορεί να χαθεί για ατέλειωτες ώρες. Μου προκαλεί -όπως και το σύμπαν- ηδονή και τρόμο.
Μπορεί να μιλήσει αλλά δεν μπορεί να τραγουδήσει. Τραγούδια γράφουν τα πρόσωπα που ατενίζουν το ένα το άλλο.
Την ιστοσελίδα που είναι «αφιερωμένη» σε μένα μπορώ να τη δεχτώ μόνο ως αφορμή για κάποιους ανθρώπους να έρθουν πιο κοντά ενάντια σε όλες τις δυνάμεις που απεργάζονται την αποξένωση μας.
Τι σας δίνει ελπίδα;
Η ατίθαση νεότητα.
Αν σας ζητούσαν να διδάξετε σε παιδιά δημοτικού μια σειρά μαθημάτων μουσικής, τι θα επιλέγατε να μοιραστείτε μαζί τους;
Τους ήχους του φυσικού περιβάλλοντος.
Έχετε ξεκαθαρίσει μέσα απ' τη δουλειά σας ότι τηλεόραση δε βλέπετε. Από ποιες πηγές παρακολουθείτε την επικαιρότητα και μέχρι ποιο σημείο αυτή σας αφορά;
Μαθαίνω τα νέα από το ραδιόφωνο, το διαδίκτυο και τα τοπικά δρώμενα από τις κουτσομπόλες τις γειτονιάς. Μια δυο φορές τη βδομάδα παίρνω εφημερίδα. Προτιμώ την είδηση χωρίς εικόνα. Προσπαθώντας να προφυλαχτώ από την αφέλεια του ματιού. Θα ήθελα να μαθαίνω περισσότερα για τη φωτεινή πλευρά του κόσμου μας. Η περιέργεια μου γέρνει προς τα κει.
Αν σας δίνοντας η ευκαιρία για μια δεύτερη ζωή, ως τι θα επιλέγατε να ξαναγεννηθείτε, πού και πότε;
Που να ακουμπήσω για να απαντήσω σε μια τέτοια ερώτηση;
Η έμπνευση βασίζεται σε εμμονές;
Δε γνωρίζω το μηχανισμό της έμπνευσης. Είναι ένα σπουδαίο μυστήριο. Πάντως αν εννοείτε εκείνο που λένε κάποιοι δημιουργοί ότι στην ουσία ένα τραγούδι -βιβλίο, ταινία κλπ-, πασχίζουμε να κάνουμε σε όλη μας τη ζωή, φοβάμαι πως πρόκειται για ένα έξυπνο «πακέτο» των ανέμπνευστων.
Πόσο σας ρίχνουν ή σας ανεβάζουν οι καλές κριτικές, οι υψηλές πωλήσεις και οι πολυπληθείς συναυλίες;
Άλλες φορές μου δίνουν κουράγιο για νέες περιπέτειες και άλλες αμφιβάλλω τόσο πολύ για ό,τι κάνω που όλα αυτά φαντάζουν αχνά και αδύναμα να με ανεβάσουν.
Ποια ήταν η πιο πολύτιμη συμβουλή που σας έχουν δώσει;
Είμαι άπιστος Θωμάς. Δε με «ψήνουν» οι συμβουλές. Ίσως θα μπορούσα να εξαιρέσω μόνο τις ιατρικές.
Αν ήσασταν σήμερα φοιτητής στη Θεσσαλονίκη, που θα συχνάζατε αλλά και τι θα σπουδάζατε;
Δε θα σύχναζα κάπου ιδιαίτερα. Θα έκανα βόλτες με τα πόδια. Και θα ήθελα να σπουδάσω αρχαιολογία ή κατασκευή μουσικών οργάνων.
Με τι διασκεδάζετε πραγματικά και γελάτε πολύ;
Δεν έχω κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου. Εκείνο πάντως που έχω διαπιστώσει είναι ότι περνώντας τα χρόνια γίνομαι όλο και πιο άκαμπτος, δηλαδή γελάω δυσκολότερα.
Μπορείτε να συνεργαστείτε με άρτιους τεχνικά μουσικούς, αλλά με τους οποίους δεν ταιριάζετε ως άνθρωποι;
Ναι, γιατί η τέχνη ξεπερνά τους ανθρώπους.
Νιώθετε ότι αρχίζει μια κάμψη των μπουζουκιών που στιγμάτισαν για χρόνια την ελληνική μουσική βιομηχανία;
Φαίνεται να συμβαίνει κάτι τέτοιο αλλά αυτό μπορεί να είναι μια ευκαιρία να βρεθούν νέοι τρόποι παιξίματος και ρόλοι. Είναι γλυκύτατο όργανο και δεν πρόκειται να χαθεί. Το έχουν ευλογήσει σπουδαίοι δημιουργοί και παίχτες.