Καλώς ήλθατε, Επισκέπτης

ΘΕΜΑ: Συνεντεύξεις Θανάση-Σαββόπουλου

Re:Συνεντεύξεις Θανάση-Σαββόπουλου 16 έτη 10 μήνες πριν, #22906

  • notias
  • notias's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Έμπειρος Χρήστης
  • Καταχωρήσεις: 92
  • Κάρμα: 0
Σκάναρε την :x
There is no God but the one that dies with me.
I have no life but the one I take with me to the grave.
We come into this world alone.
And we will die on our own.
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Συνεντεύξεις Θανάση-Σαββόπουλου 16 έτη 10 μήνες πριν, #22907

  • Σκιπίωνας
  • Σκιπίωνας's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • Ο Ιχνηλάτης του Βέγα
  • Καταχωρήσεις: 1415
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: 25
Θα αγοράσει η αδερφή μου καινούριο πολυμηχάνημα τη Δευτέρα ;)
Βάλε φωτιά στα ρούχα σου, και κέρνα μας απ' τα αμπάρια σου κρασί βαλσαμωμένο. Κόκκινο, κεντημένο με σταυροβελονιά. Απόψε, και για πάντα.


Hey, ho : ΓΑΜΩ ΤΟ ΦΑΣΙΣΜΟ
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Συνεντεύξεις Θανάση-Σαββόπουλου 16 έτη 10 μήνες πριν, #22914

  • κρυστάλλινος αρουραίος
  • κρυστάλλινος αρουραίος's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • "βασιλικό χαϊδεύει με το 'να χέρι της"
  • Καταχωρήσεις: 1768
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 9
  • Κάρμα: 59
Σκιπίωνας έγραψε:
Θα αγοράσει η αδερφή μου καινούριο πολυμηχάνημα τη Δευτέρα ;)

Σιγα που θα το αγοραζες εσυ! :x
"...κι εμένα, που ξαγρύπνησα, με πιάνει η ανησυχία,
αν είναι οι αναμνήσεις μου ψεύτικες ή σωστές..."
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Συνεντεύξεις Θανάση-Σαββόπουλου 16 έτη 10 μήνες πριν, #22924

  • mitsman
  • mitsman's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Πλατινένιος Χρήστης
  • Καταχωρήσεις: 410
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: -23
κρυστάλλινος αρουραίος έγραψε:
Σκιπίωνας έγραψε:
Θα αγοράσει η αδερφή μου καινούριο πολυμηχάνημα τη Δευτέρα ;)

Σιγα που θα το αγοραζες εσυ! :x

:lol: :lol: :lol:
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Συνεντεύξεις Θανάση-Σαββόπουλου 16 έτη 10 μήνες πριν, #23096

  • ΓεροΠαρατατικός
  • ΓεροΠαρατατικός's Avatar
Νιόνιος έφη:
«[...] Τουμπεκί λοιπόν».

[συνέντευξη στην Ελευθεροτυπία, 20/01/2008]



Α ρε Νιόνιο!

Και ποιος στον γκόζμο να ξέρει καλύτερα από σένανε
τι εστί τουμπεκί...


ΓεροΠαρατατικός
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Συνεντεύξεις Θανάση-Σαββόπουλου 16 έτη 10 μήνες πριν, #23187

  • MeLiTzaNio
  • MeLiTzaNio's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • Καταχωρήσεις: 2083
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: 5
Δεκέμβριο του ʽ44 γεννιέται ο ένας στη Θεσσαλονίκη. Απρίλιο του ʽ59 ο άλλος στον Τύρναβο. Αστικής καταγωγής ο ένας, αγροτικής ο δεύτερος. Τους χωρίζουν δεκαπέντε χρόνια και διαφορετικά βιώματα. Τους ενώνουν πολλά, άλλα προφανή, άλλα καλλιτεχνικά, άλλα σχεδόν «μεταφυσικά». ¼πως π.χ. ότι και οι δύο υπήρξαν ουσιαστικά αυτοδίδακτοι μουσικοί. Ή ότι και οι δύο ανακάλυψαν το σύμπαν της μουσικής στο ραδιόφωνο. ¼τι αγάπησαν την ποίηση, ότι οι στίχοι τους δεν ορίζονται ακριβώς ως στιχουργική, αλλά ως μια προσωπική ποιητική όψη ενός εικονοκλαστικού κόσμου που δεν αποκλείει τα μακροβούτια στο υποσυνείδητο. Εσχάτως επιβεβαίωσαν μια σχεδόν προδιαγεγραμμένη συνάντηση: ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, έχοντας μέχρι τώρα μια μακρόθεν αμοιβαία εκτίμηση, συνεργάζονται.


Δισκογραφικά, περιμένουμε το Μάρτιο απʼ τη Lyra τον καινούριο δίσκο του Παπακωνσταντίνου με τίτλο «Ο Σαμάνος» ή και «Το Κάλεσμα», με δεκαέξι καινούρια τραγούδια και βασικό τους ερμηνευτή το Σαββόπουλο που, αν και έχει στο παρελθόν συμμετάσχει σε δίσκους άλλων –αρχής γενομένης από τα «Παράλογα» του Χατζιδάκι το ʽ76–, ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχε αναλάβει εξολοκλήρου αυτό το ρόλο σε δίσκο άλλου δημιουργού. Προηγούνται όμως, από την ερχόμενη Πέμπτη, οι κοινές τους εμφανίσεις στο Polis Theatre της Πέτρου Ράλλη (18). Συνοδοιπόροι τους άξιοι μουσικοί, όπως ο Γιώτης Κιουρτσόγλου (ηλ. βαθύχορδο, κρουστά), η Βάσω Δημητρίου (νυκτά έγχορδα, φωνητικά) αλλά και ο διάσημος Ινδός περκασιονίστας (αλλά μόνιμος κάτοικος Λος Άντζελες) Σάτναμ Ραμγκότρα και ο Ελληνοαμερικανός κιθαρίστας Τζίμι Μαχλίς. Η σκηνική τους συνύπαρξη, που θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Μαρτίου και θεωρείται ήδη από τα γεγονότα της χρονιάς, θα έχει κεντρικό άξονα τα τραγούδια του καινούριου δίσκου, μια επιλεγμένη διαδρομή στην προσωπική πορεία καθενός από τους δύο και αρκετά ντουέτα. Μόνον αυτά; Ας διακόψουμε τον Θανάση Παπακωνσταντίνου απʼ τις πρόβες...



-Θα μας αποκαλύψετε μερικά μυστικά της σκηνικής σας συνεργασίας;


Θανάσης Παπακωνσταντίνου: Τα πράγματα ξεκαθαρίζουν απʼ τον τρόπο που λειτουργεί καθένας μας στις πρόβες. Ξεκινάμε με διαφορετικό τρόπο, από διαφορετικό σημείο. Ο Διονύσης ξέρει πολύ περισσότερο τι θέλει και το ζητά απʼ τους μουσικούς. Εγώ πάλι, επειδή δεν ξέρω τι θέλω, αλλά ξέρω τι δεν θέλω, αφήνομαι στα χέρια των μουσικών. Είναι δηλαδή σα να είμαστε δύο άνθρωποι που σκάβουμε ένα τούνελ από διαφορετικές μεριές, ελπίζοντας ότι στο μέσον θα συναντηθούμε...

-Και η σκηνική σας παρουσία;

Θ.Π.: Οι διαφορές είναι μεγάλες και γνωστές. Ο Διονύσης είναι στη σκηνή ένας από τους καλύτερους performers που υπάρχουν. Εγώ; Θα σε παραπέμψω σε κάτι που μου είχε φωνάξει μια φορά ένας τύπος σε μια εμφάνισή μου: «Γεια σου, καθιστέ βούβαλε!». Είμαι τελείως «ξερός» πάνω στη σκηνή. Δεν ξέρω πού θα μας πάει όλο αυτό. Μάλλον θα με καταπιεί ο Διονύσης, όπως το βλέπω…

-Ρεπερτόριο ανταλλάσετε;

Θ.Π.: Θα πούμε οπωσδήποτε τραγούδια απʼ τον καινούριο δίσκο κι ο Σαββόπουλος θέλει να πει κι άλλα δικά μου.

-Κι εσείς δε θα ερμηνεύσετε Σαββόπουλο;

Θ.Π.: Είμαι διστακτικός. Με έχετε ακούσει ποτέ να λέω τραγούδια άλλων; Δεν εμπιστεύομαι τη φωνή μου. Θα πούμε πάντως μαζί τραγούδια άλλων. Ρεμπέτικα πιθανότατα με τα οποία νιώθω ερμηνευτικά πιο άνετα.

Τα ρεμπέτικα και τα δημοτικά, το ροκ, η ποίηση ήταν απʼ τα στοιχεία που επηρέασαν και τους δύο δημιουργούς, σε διαφορετικές περιόδους. Η συνάντησή τους ήταν κατά τούτο «μοιραία». Και με έναν τρόπο προαναγγελθείσα. Ο νεώτερος Θανάσης Παπακωνσταντίνου δεν είχε κρύψει βέβαια ποτέ το θαυμασμό του. Μια περίοδο είχε μάλιστα προκαλέσει τριγμούς στο μουσικό μας «χωριό», όταν δήλωνε ευθαρσώς ότι προτιμά τον Σαββόπουλο, από τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη. Δεν ανέκρουσε πρύμνα ούτε αργότερα. Σε συνέντευξή του στην Καθημερινή το ʽχε ξεκαθαρίσει: «Ο Σαββόπουλος εμένα», έλεγε στη Γιούλη Επτακοίλη, «με άγγιξε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο σύγχρονο ¸λληνα δημιουργό. Αυτό δεν εξηγείται ακριβώς. Ο καθένας έχει μέσα του μια Ιεριχώ και οι διάφοροι καλλιτέχνες παιανίζουν κι όποιον πάρει ο Χάρος. Μπορώ όμως να υποστηρίξω ότι ο Σαββόπουλος είναι πιο ολοκληρωμένος σαν δημιουργός...». Την ίδια άποψη επανέλαβε αργότερα και στον «Πολίτη». Ας τον ρωτήσουμε...



-Είχατε πει κάποτε ότι ο Σαββόπουλος είναι για σας σημαντικότερος από τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη...
Θ.Π.: Ο κάθε άνθρωπος έχει τη δική του ιδιοσυχνότητα και συντονίζεται αναλόγως με ό,τι εκπέμπει. Εμένα με καθόρισε ο Σαββόπουλος, γιατί την εποχή που μεγάλωσα, καθώς δεν είχα σχέση έως τότε μʼ αυτό το τραγούδι, με συγκίνησε βαθιά ο κοινωνικοπολιτικός του στίχος. Τον θεωρώ και πιο ολοκληρωμένο δημιουργό, κυρίως στο στίχο. Αν εξαιρέσεις δηλαδή την ανώνυμη δημιουργία του δημοτικού τραγουδιού, δε βρίσκω τα τελευταία χρόνια πιο σημαντικό δημιουργό απʼ τον Σαββόπουλο. Και πιο σταθερό, με εντυπωσιακά λίγες άνισες στιγμές...

Η αποδοχή είναι αμοιβαία. Ο Σαββόπουλος ειδικά τα τελευταία χρόνια έχει συχνά εκφραστεί κολακευτικά για τις δισκογραφικές δουλειές του Θανάση Παπακωνσταντίνου. Θα τον έχουν άλλωστε δει στο κοινό, όσοι παρακολουθούν τις ζωντανές εμφανίσεις του τελευταίου. Κι ύστερα ο Διονύσης Σαββόπουλος έχει ξεκαθαρίσει και ποιο κομμάτι του Λαρισαίου τραγουδοποιού προτιμά: Tο πιο πειραματικό και το πιο δυσπρόσιτο στο μεγάλο κοινό. Ειδικά έχει δηλώσει πως προτιμά τον προτελευταίο δίσκο του Θανάση Παπακωνσταντίνου «Βροχή Aπό Κάτω» κι απʼ αυτόν ακόμα περισσότερο τη «Σάρα», εκείνο το τραγούδι, ενός ιδιότυπου προσωπικού υπερρεαλισμού, που αφορμή είχε ένα δημοσίευμα για μια δηλητηριώδη πεταλούδα: «Κι όμως εσύ, Σάρα, δε φοβάσαι τα φρούτα του πάθους. Κυλά το δηλητήριο στο σώμα σου, Σάρα, κι όπου να ʽναι σου χαρίζει τα μαύρα φτερά…».
Ο καινούριος τους δίσκος δε θα ρέπει πάντως στον πειραματισμό. «Γεωγραφικά», θα κινείται μεταξύ Κάτω Ιταλίας και Ελλάδας με έμφαση στο θεσσαλικό κάμπο. Και θα περιλαμβάνει τη γνωστή βυζαντινή παρωδία εκκλησιαστικού τροπαρίου, τον περίφημο «Μεθυστή». Αυτό ως «δάνειο». Για τα καινούρια τραγούδια κρατούν και οι δύο το στόμα τους κλειστό, με εξαίρεση δύο από τα δεκαέξι που αφορούν ιστορικές προσωπικότητες της Λατινικής Αμερικής. Ο ένας είναι ο «Ραμόν», όπως ήταν το ψευδώνυμο του Τσε Γκεβάρα. Ο άλλος είναι ο Μεξικανός υπολοχαγός του Ζαπάτα Φορτίνο Σαμάνο, που εκτελέστηκε το 1917 από τον ομοσπονδιακό στρατό. Ο Σαμάνο «πόζαρε» δευτερόλεπτα πριν από την εκτέλεσή του ακουμπισμένος σε ένα πέτρινο τοίχο, χαμογελώντας άφοβα στο φακό του Agustin Victor-Casasola. Αυτή η φωτογραφία, δημοσιευμένη σε μία εφημερίδα με αφορμή ένα αφιέρωμα στο Μεξικό, ενεργοποίησε την έμπνευση του Παπακωνσταντίνου για το «μαγικό ρεαλισμό» ενός τραγουδιού, όπου το ρόλο του αφηγητή αναλαμβάνουν εναλλάξ ο Σαμάνο, το τσιγάρο του κι ο στρατιώτης-εκτελεστής.
Ο Μεξικανός υπολοχαγός του Ζαπάτα Φορτίνο Σαμάνο εκτελέστηκε το 1917. Δευτερόλεπτα πριν πόζαρε στο φακό του Agustin Victor-Casasola. Η φωτογραφία που ενέπνευσε τον Θανάση Παπακωνσταντίνου για ένα από τα τραγούδια του καινούριου του δίσκου, θα μπορούσε να έχει λεζάντα και τον περίφημο στίχο του Σαββόπουλου:
«Πού πας παλικάρι πομπές ξεκινούνε
κι οι σκλάβες σου ουρλιάζουν στο βωμό
ουρλιάζουν τα πλήθη καμπάνες ηχούνε
κι ο ύμνος σου τραντάζει το ναό»

Από τα κοινά στοιχεία των δύο δημιουργών είναι η ικανότητά τους, ένα ελάχιστο της καθημερινότητας, να τους πυροδοτεί την έμπνευση. Τη συνάντησή τους «προέβλεπε» πρώτος ο Νίκος Ξυδάκης, όταν σε ένα δημοσίευμα της Καθημερινής είχε εξομολογηθεί ότι τα συναισθήματα που του προκάλεσε η πρώτη ακρόαση του «Βραχνού Προφήτη» ανακάλεσαν στη μνήμη την εφηβεία του και τη φόρτιση που του είχε δημιουργήσει το ʽ73 η «Μαύρη Θάλασσα». Το μεταφυσικό, το ονειρικό, το υπερρεαλιστικό είναι από τα στοιχεία όπου Σαββόπουλος και Παπακωνσταντίνου συναντώνται. Δεν είναι τα μόνα...

*Παιδιά της περιφέρειας και τα δύο, ανακάλυψαν την Αθήνα όταν νεαροί μεν, ενήλικες δε αποφάσισαν να την εξερευνήσουν μόνοι τους. Ο Σαββόπουλος περιέγραφε ήδη στο σημείωμα, που προλόγιζε το «Φορτηγό» («..εθνική οδός, πικροδάφνες, πλαστικά μπουκάλια στην άκρη, σιδεράδικα και τζουκ-μποξ»), πώς κατέβηκε με οτο-στοπ απʼ τη Θεσσαλονίκη. Ο Παπακωνσταντίνου στα «360 Χιλιόμετρα», ένα από τα πρώτα του τραγούδια, που δισκογραφήθηκε όμως πολύ πρόσφατα, περιγράφει τη δική του διαδρομή: «Τα δάχτυλά μου σαν κισσός τύλιξαν το τιμόνι [...] Πρώτα ο Καραβόμυλος, ύστερα η Στυλίδα κι ύστερα την Ιεριχώ μπροστά στα μάτια μου είδα».
*Η επιβίωσή τους στηρίχθηκε κατʼ αρχάς σε άλλα επαγγέλματα. Ο Σαββόπουλος εγκαταλείπει τη Νομική Θεσσαλονίκης και στην Αθήνα πια δουλεύει, από γκαρσόνι και μπογιατζής, μέχρι γυμνό μοντέλο στην Σχολή Καλών Τεχνών, στην τάξη του Γιώργου Μαυροείδη. Ο Παπακωνσταντίνου, απόφοιτος των Μηχανολόγων-Μηχανικών της Θεσσαλονίκης, εργάζεται στην αρχή ως εργολάβος δημοσίων έργων ή και ως κατασκευαστής μουσικών οργάνων.
*Πολλές από τις ανακαλύψεις τους είναι μέσω ραδιοφώνου. Ο Σαββόπουλος έχει μιλήσει συχνά για το ραδιοφωνάκι του πατέρα του: «Μʼ αυτό μεγάλωσα και μαγευόμουν κοιτάζοντας το φωτάκι στο καντράν». Ακουγε «…λαϊκά, ελαφρά, απʼ όλα. Μετά, που αγόρασα πικ-απ, άκουγα ξένα. Γοητευόμουν με την άγνωστη γλώσσα. Τι κουβάλαγε η μαγική φράση \"κόμε πρίμα πιου ντι πρίμα τʼ αμερό\";». Αλλά κι ο Παπακωνσταντίνου έχει διηγηθεί κατά καιρούς τις ανακαλύψεις του παίζοντας με το κουμπί του ραδιοφώνου στα βραχέα. ¸τσι π.χ. ανακάλυψε μια άγνωστη γλώσσα και τη μεγάλη φωνή της Φεϊρούζ.
*Και οι δύο είναι αυτοδίδακτοι μουσικοί. Ο Διονύσης Σαββόπουλος έχει εξηγήσει: «Στο ωδείο δεν τα κατάφερα, μάλλον γιατί εκ φύσεως μου είναι δύσκολο να μελετήσω οτιδήποτε συστηματικά, δηλαδή χωρίς συναίσθημα». Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου δε δοκίμασε καν την ωδειακή διδασκαλία.
*Η απουσία συστηματικής μουσικής εκπαίδευσης λειτούργησε υπέρ τους, αφήνοντάς τους το περιθώριο να ανακαλύπτουν ό,τι και όπως θέλουν. Στην πορεία απέκτησαν εμμονή με κάποιους ποιητές. Ο καθένας με τους δικούς του. Ο Σαββόπουλος αποφοιτώντας το ʽ62 από το γυμνάσιο είχε ήδη ανακαλύψει αρχικά τον Ασλάνογλου, τον Χριστιανόπουλο, τον Αναγνωστάκη και τον Πεντζίκη. Αργότερα, μελοποίησε Χριστιανόπουλο («Τι Να Τα Κάνω Τα Τραγούδια Σας») και έγραψε για τη «Θανάσιμη Μοναξιά Του Αλέξη Ασλάνογλου». Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου αγάπησε και ενέταξε στην τραγουδοποιία του τις μορφές του Νίκου Καρούζου, του Πεσόα, του Τριστάν Κορμπιέ, του Εμπειρίκου, του Καίσαρα Βαλιέχο.
*Η μουσική τους δε δίστασε να ανατρέψει τις τετριμμένες φόρμες. Μην ξεχνάμε τι έκανε ο Σαββόπουλος με τον «Μπάλο». Μην ξεχνάμε τι έσουραν στον Παπακωνσταντίνου για τη «Βροχή Από Κάτω».<br><br>Το μήνυμα διορθώθηκε από τον/την: MeLiTzaNio, στις: 14/02/2008 07:11
I'll tell you all my secrets
But I lie about my past
So send me off to bed forever more.
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

The Udjat Team Info

Η Udjat Team ευθύνεται για τη δημιουργία αυτής της ιστοσελίδας.
The Udjat Team is responsible for weaving this site.

Αν σας ενδιαφέρει η επικοινωνία μαζί μας, δοκιμάστε το παρακάτω email:
If you are interested in contacting us, please use the email address below: