Καλώς ήλθατε, Επισκέπτης

ΘΕΜΑ: "Ο Διάφανος" - Οι εντυπώσεις του τύπου

Ο Διάφανος - Οι εντυπώσεις του τύπου 17 έτη 3 μήνες πριν, #12242

  • MeLiTzaNio
  • MeLiTzaNio's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • Καταχωρήσεις: 2083
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: 5
Ακροβασίες της ελληνικής δισκογραφίας
Aτολμες παραγωγές, προβλέψιμο ρεπερτόριο, χωρίς αιχμές και νέο πνεύμα, οδήγησαν στην πτώση των πωλήσεων
Της Γιωτας Συκκα



Με ελάχιστες παραγωγές να ξεχωρίζουν, περισσότερες να ακροβατούν στην τηλεοπτική αισθητική και άλλες να αδυνατούν να προβάλουν μια νέα πρόταση, η ελληνική δισκογραφία μοιάζει να... χαροπαλεύει. Το πρόβλημά της εδώ και χρόνια, βέβαια, δεν είναι η ποσότητα –σταθερά η παραγωγή αγγίζει τα 1.200 CD τον χρόνο– αλλά η έλλειψη προτάσεων, οι άτολμες παραγωγές με τους πολυσυλλεκτικούς δίσκους, η σίγουρη λύση για τους καθιερωμένους που φοβούνται να τολμήσουν. Η αναζήτηση ενός προβλέψιμου ρεπερτορίου χωρίς αιχμές και νέο πνεύμα, μα πάνω απ’ όλα τα «τεχνητά» τραγούδια είναι που την έχουν καθηλώσει στις χαμηλές πωλήσεις.

Ποιος μιλάει πια για σπουδαίους δίσκους; Ετσι κι αλλιώς το ελληνικό τραγούδι μοιάζει να μερακλώνει στα σαββατιάτικα τηλεοπτικά γλέντια όπου συναντιούνται ηθοποιοί, μοντέλα, πρόσωπα της τηλεόρασης και της πολιτικής, με το πρόσχημα του αφιερωμάτος σε έναν καλλιτέχνη. Κάτι τέτοια μελαγχολικά βράδια κάνει πασαρέλα η ξεπεσμένη πλευρά του τραγουδιού με τους άλλοτε πρωταγωνιστές του να προσπαθούν να κρύψουν την αφάνεια δεκαετιών πίσω από την καμουφλαρισμένη νεότητα της αποτυχημένης βαφής.

Κι όταν δεν παλεύει το τραγούδι στην κακόγουστη αισθητική της δεκαετίας του ’60 και ’70 που νεκρανασταίνεται τώρα μες στη γενικότερη υπερβολή και τη μόδα του trash TV, έχουμε τη νεότερη γενιά που δέχεται να μπει πίσω από τα κάγκελα κάθε μουσικού ριάλιτι προκειμένου να κερδίσει την αναγνωρισιμότητα ενός έτους το πολύ. Μια κατηγορία αποφασισμένων παιδιών (ευτυχώς υπάρχουν και εξαιρέσεις) που αντιγράφουν τους χειρότερους του τραγουδιού.

Τα χαρακτηριστικά της χρονιάς

Η μείωση της παραγωγής των μεγάλων εταιρειών και η αύξηση της παραγωγής των ανεξάρτητων μικρών εταιρειών είναι τα χαρακτηριστικά του 2006. Οι πρώτες συχνά μοιάζουν να βρίσκονται σε σύγχυση, αφού από τη μια ποντάρουν στο τηλεοπτικό ρεπερτόριο και από την άλλη σε ξεπερασμένες από καιρό φωνές του ’80 ή και του ’70. «Η αναλογία στην παραγωγή μεγάλων και μικρών ανεξάρτητων εταιρειών είναι 50-50», λέει ο Πέτρος Δραγουμάνος, δημιουργός του DVD «Ελληνική Δισκογραφία 1950-2006», ο οποίος έχει όμως και την ευθύνη για τις μετρήσεις του Music control. «Οι μικρές εταιρείες έβγαζαν μέχρι δέκα παραγωγές τον χρόνο και τώρα αγγίζουν τις είκοσι. Είναι διπλασιασμός των εκδόσεών τους και κάτι παραπάνω για το μέγεθός τους». Κάπως έτσι ξεθάρρεψαν και οι επαρχιακές εταιρείες δίσκων, που τις συναντάει κανείς από τη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκίδα μέχρι τη Λάρισα και τα Γρεβενά. Το ρεπερτόριό τους; Δημοτικά, τα λεγόμενα σκυλάδικα, αλλά και ροκ, από τους νέους κάθε περιοχής που βρήκαν κλειστές τις πόρτες στην Αθήνα. Οι επιχειρήσεις αυτές ανθούν, αφού όλοι γνωρίζουν ότι ο καλλιτέχνης που ξεκινάει με πάθος συχνά πληρώνει ο ίδιος την παραγωγή.

Μια άλλη κατηγορία είναι οι ζωντανές ηχογραφήσεις. Ομως οι δίσκοι, που κυκλοφορούν στην αγορά, δεν λένε πάντα την αλήθεια. «Οι εταιρείες γνωρίζουν καλά τη μανία του κοινού για τους δίσκους αυτής της κατηγορίας. Ετσι από τη μία έχουμε πράγματι τα “λάιβ” που πουλάνε, όπως η περίπτωση Γαλάνη - Πρωτοψάλτη με το πρόγραμμα στο Vox, και από την άλλη περιπτώσεις όπως του Πανταζή, του Βοσκόπουλου κ.ά., οι οποίοι σε ένα διπλό δίσκο προσφέρουν τον ένα “λάιβ”, που όμως είναι παλιό υλικό γραμμένο ξανά στο στούντιο».

Εν τω μεταξύ, η κινητή τηλεφωνία και το Διαδίκτυο έβαλαν το χεράκι τους για την αύξηση (όχι θεαματικά πράγματα) των χαμηλών πωλήσεων. Οι άνθρωποι των εταιρειών συνειδητοποίησαν ότι σε αυτές τις δύο κατηγορίες μάλλον ακουμπά το μέλλον της η ελληνική δισκογραφία, η οποία ανασκουμπώνεται με το παιχνίδι νεότερης γενιάς: τα ringtones. Οσοι καλλιτέχνες δέχονται να πάρουν μέρος στο παιχνίδι, βγαίνουν κερδισμένοι, ενώ εκείνοι που αντιμετωπίζουν με αμηχανία το νέο μέσο –κυρίως οι παλιότεροι– είναι οι χαμένοι της υπόθεσης.

Οι εταιρείες που έσπευσαν να δημιουργήσουν σχετικά τμήματα προσπαθούν να μετατρέψουν σε ψηφιακό το παλιό ρεπερτόριο, ειδικά για τους χρήστες του Ιντερνετ, οι οποίοι διαρκώς αυξάνονται, αφού συνειδητοποίησαν ότι άλλο είναι να πληρώνεις 1 ευρώ για να κατεβάσεις το τραγούδι που σου αρέσει και άλλο να πληρώσεις 16-20 ευρώ για ολόκληρο δίσκο.

Πωλήσεις με αγκάθια

Η αγορά του ενός τραγουδιού μπορεί τώρα να ανακαλύπτεται από το κοινό, εκείνη όμως ολόκληρου του δίσκου περνάει δύσκολες ώρες. Η πτωτική πορεία καθρεφτίζεται και στο όριο που ένα ηχογράφημα βαφτίζεται χρυσό ή πλατινένιο. Η επιβράβευση δηλαδή των πωλήσεων ενός καλλιτέχνη, η οποία δεν είναι τίποτε άλλο από ένα διαφημιστικό τρικ για την προώθηση του προϊόντος που υποστηρίζει ο ίδιος και η εταιρεία του. Οι εποχές που κάποιος με πωλήσεις 50.000 αντιτύπων μπορούσε να θεωρηθεί ο εμπορικότερος καλλιτέχνης της χρονιάς ανήκουν στο παρελθόν, πολύ περισσότερο αν θυμηθούμε τα νούμερα που χρειαζόταν ένας δίσκος για να γίνει χρυσός τη δεκαετία του ’80.

Από το περασμένο φθινόπωρο, χρυσός ορίζεται ο δίσκος εκείνος που πουλάει 15.000 αντίτυπα, ενώ το 2001, που επίσης είχε πέσει το όριο, ήταν στα 20.000 CD. Αν όμως παλιά οι λεγόμενοι ποιοτικοί και εμπορικοί μπορούσαν να είναι στην ίδια λίστα των μεγάλων πωλήσεων, τώρα πρωταγωνιστούν μόνο οι Πλούταρχος, Ρέμος, Βανδή, Βίσση, Πετρέλης, Σφακιανάκης, Ρουβάς, Ζήνα, Κοκκίνου, Παπαρίζου με τον Χατζηγιάννη, που επίσης μετράει περίπου 100.000 πωλήσεις, αλλά και την Αλεξίου, τη μόνη από τη γενιά της με τέτοιες πωλήσεις. Εκπληξη ήταν και το λάιβ της Γαλάνη - Πρωτοψάλτη, που εντάσσεται στην ίδια κατηγορία, αλλά και το τραγούδι της πρώτης «Δυο μέρες μόνο» (ακούστηκε στο σίριαλ του Παπακαλιάτη), το οποίο, όπως σημειώνει ο Π. Δραγουμάνος, είναι στο top-5 των τραγουδιών που κινούνται στο Ιντερνετ.

Οι εκπλήξεις του 2006

Τι άλλο χαρακτήρισε το 2006; Η παράδοση στο τραγούδι. Το «Βύσσινο και νεράντζι» της Χ. Αλεξίου φαίνεται να άνοιξε το δρόμο σε μια σειρά καινούργιων τραγουδιών που φλερτάρουν με τους παραδοσιακούς δρόμους, όπως τα «Ερημα χωριά» του Γιώργου Νταλάρα με τον Αλβανό ακορντεονίστα Ντάσσο Κούρτι, το «Κόκκινο ακρογιάλι» του Μανώλη Λιδάκη, του Πέτρου Γαϊτάνου και ο δίσκος του Αλκίνοου Ιωαννίδη και του Μιλτιάδη Παπαστάμου «Που Δύσιν ως Ανατολή», ένας δίσκος που τον προετοίμαζαν χρόνια σε μια εποχή που η δισκογραφία γυρνάει την πλάτη σε τέτοιες προσπάθειες.

Δουλειά με μεράκι, όπως και η «Μά’ισσα σελήνη» του Νίκου Παπάζογλου, η καλοδουλεμένη και ιδιαίτερη «Μαστοράντζα του Ερτεμπίλ» των Χειμερινών Κολυμβητών, το «Ενα βήμα πιο κοντά» του Νίκου Πορτοκάλογλου, τα σάουντρακ «Πεθαίνοντας στην Αθήνα» του Σταμάτη Κραουνάκη και «Uranya» του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου, οι 4 θεατρικοί μύθοι του «Σείριου». Ομως οι δισκογραφικές δουλειές που ξεχωρίζουν με διαφορά είναι ο καινούργιος δίσκος του Νίκου Ξυδάκη «Γρήγορα η ώρα πέρασε» με την Ελευθερία Αρβανιτάκη στις καλύτερες ερμηνευτικές της στιγμές και η τελευταία δουλειά του Θανάση Παπακωνσταντίνου «Διάφανος» που μόλις κυκλοφόρησε και όπου η παράδοση συνδυάζεται με ένα σύγχρονο σουρεαλισμό. Χιούμορ, φρέσκια ματιά, ομαδική διάθεση και μια έκπληξη, η Μάρθα Φριντζήλα.

(από την Καθημερινή - 24/12/2006)
I'll tell you all my secrets
But I lie about my past
So send me off to bed forever more.
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Ο Διάφανος - Οι εντυπώσεις του τύπου 17 έτη 3 μήνες πριν, #12243

  • MeLiTzaNio
  • MeLiTzaNio's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • Καταχωρήσεις: 2083
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: 5
Θανάσης Παπακωνσταντίνου

Ποιος (ας πούμε…) «έντεχνος» έχει τη δύναμη και την όρεξη σήμερα να κυκλοφορεί δύο δίσκους μέσα σε έναν χρόνο; Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, που κάνει πάντα του κεφαλιού του και δεν υπολογίζει λογιστήρια δισκογραφικών εταιρειών, μάνατζερ και…καριέρα – αστεία πράγματα! Το 2006 θα το θυμόμαστε γιατί τον μεν Μάρτιο κυκλοφόρησε η σκοτεινή πλευρά του «πλανήτη» που ακούει στο όνομα Θανάσης (ο δίσκος «Η βροχή από κάτω») και τον Δεκέμβριο η πιο φωτεινή πλευρά (ο δίσκος «Διάφανος»). Ας μην παρασυρθούμε σε περιγραφές τραγουδιών. Αυτά είναι για τους ειδικούς, οι οποίοι, με τα μαύρα χάλια που έχει το σημερινό ελληνικό τραγούδι, περνούν στην… ανεργία αν δεν προσκυνήσουν τα αστεράκια που φυτρώνουν στις σκηνές των τηλεοπτικών talent shows. Εδώ μιλάμε για τέχνη χωρίς εισαγωγικά. Για προσωπική άποψη χωρίς νερωμένο κρασί. Για επικοινωνία σε χαλεπούς καιρούς, με όχημα το τραγούδι. Εδώ οι φωνές συναντώνται στο ρεφρέν ή σιωπούν στα ζόρικα περάσματα... Πλησιάστε...


από το ΠΟΝΤΙΚΙ (28/12/2006)


http://www.topontiki.gr/Pontiki/index.php?option=com_content&task=view&id=1436&Itemid=48
I'll tell you all my secrets
But I lie about my past
So send me off to bed forever more.
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Ο Διάφανος - Οι εντυπώσεις του τύπου 17 έτη 3 μήνες πριν, #12281

  • MeLiTzaNio
  • MeLiTzaNio's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • Καταχωρήσεις: 2083
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: 5
Ακόμα πιο Διάφανος

Ακριβοθώρητος, ιδιαίτερος, σχεδόν λυπημένος, μέσα στην παράξενη τραγουδιστική του ευφορία, βαθιά εσωτερικός, \"αντιμιντιακός\", φανατικός της ελληνικής περιφέρειας (μένει μόνιμα στη Λάρισα). Το όνομα του, Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Γνωστός, έως πασίγνωστος,σε αυτούς που επιμένουν να ακούν τραγούδια \"οικοτεχνικά\", τραγούδια που δεν προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για το λουλουδοπόλεμο της πίστας, ούτε έχουν πονηρό σκοπό να σε ξεγελάσουν με την δήθεν αξία τους. Πριν από λίγες ημέρες ο Λαρισαίος τραγουδοποιός \"ξαναχτύπησε\" δισκογραφικά με το κορυφαίο ίσως άλμπουμ της τραγουδιστικής του θητείας, αυτό που φέρει τον τίτλο \"Διάφανος\". Το άκουσα δεκάδες φορές, το ευχαριστήθηκα άλλες τόσες, με ταξίδεψε, με συγκίνησε και ακόμα με έκανε να γελάσω με το χιουμοριστικό κομμάτι (θα μπορούσε να γίνει ο ύμνος των απανταχού πατσατζίδικων), η Μοσχαροκεφαλή!!!! Ο Σωκράτης Μάλαμας, η Μάρθα Φριντζήλα, ο Φώτης Σιώτας, ο ίδιος ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου αλλά και μέλη της οικογένεια του, είναι οι ερμηνευτές των τραγουδίών, ενώ σημαντική είναι και η συμβολή της αντρικής χορωδίας της Τσιούξανης.


Από το τρέχον Τηλέραμα

(special thanks to meruko!)<br><br>Το μήνυμα διορθώθηκε από τον/την: MeLiTzaNio, στις: 06/01/2007 18:25
I'll tell you all my secrets
But I lie about my past
So send me off to bed forever more.
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Ο Διάφανος - Οι εντυπώσεις του τύπου 17 έτη 3 μήνες πριν, #12283

¸να σχεδόν δισέλιδο αφιέρωμα για τον Θανάση και τον Διάφανο σήμερα στην εφημερίδα \"Πρώτο Θέμα\". Εντύπωση κατ' αρχήν προκαλέι η τεραστίων διαστάσεων φωτογραφία του Θανάση που καλύπτει περίπου μία σελίδα της εφημερίδας. Αξιοσημείωτο επίσης ότι παρατίθεται ένα τετράστιλο βιογραφικό το οποίο κατά 99% είναι αντιγραφή πολύ ελαφρώς διασκευασμένη του βιογραφικού που υπάρχει στη σελίδα μας. Ας το τσεκάρετε και σεις αλλά είναι τουλάχιστον αγενές και αναξιοπρεπές η μη αναφοράς της πηγής σε περίπτωση που όντως το αντέγραψαν. Συν του όυι το κομμάτι είναι ανυπόγραφο. Δεν ήταν και τόσο δύσκολο να αναφέρουν από που άντλησαν το βιογραφικό. Τεσπα όταν βρω χρόνο θα αντιγράψω και το review του δίσκου, το οποιο μη νομίζετε ότι είναι και τίποτα φοβερό. Εδώ μέσα υπάρχουν πολύ καλύτερα.
Overhead the albatros hangs motionless upon the air and deep beneath the rolling waves in labyrinths of coral caves.....
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Ο Διάφανος - Οι εντυπώσεις του τύπου 17 έτη 3 μήνες πριν, #12291

  • MeLiTzaNio
  • MeLiTzaNio's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • Καταχωρήσεις: 2083
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: 5
άντε Χρηστάκο να σε βγάλω από τον κόπο:

¸νας δίσκος που τα έχει όλα

Η νέα δουλειά του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι ένα πραγματικό διαμάντι

¼ταν έρχονται τέτοιες δουλειές όπως αυτή του Θανάση Παπακωνσταντίνου, πολλές φορές τα λόγια, αν και αναγκαία, μοιάζουν περιττά. Ακούγοντας το δίσκο βλέπεις μπροστά σου, το τι θα γίνει με αυτά τα τραγούδια στις επόμενες συναυλίες του. Βλέπεις μέσα μια ατμόσφαιρα ζεστή, παρεϊστικη. Ακούς ένα δίσκο που μέσα από την λιτότητα του καταφέρνει να δημιουργήσει κάτι μεγάλο. Κάτι που σε παρασέρνει, σε διασκεδάζει, σε σεκλετίζει. ¼λα τα έχει αυτός ο δίσκος. Καταπληκτικές progressive ενορχηστρώσεις, υπέροχους στίχους, χιούμορ και ρεαλισμό σε σωστό μέτρο, χωρίς φλυαρία και ανούσια πράγματα. Οι ερμηνείες τόσο του ίδιου, όσο και του Σωκράτη Μάλαμα και της Μάρθας Φριντζήλα, ειλικρινείς, αισθαντικές, χωρίς βεντετισμούς. Φυσικά δεν μπορεί ο Φώτης Σιώτας στην πολύ ωραία επανεκτέλεση του Αερικού, αλλά ούτε και οι μουσικοί που πραγματικά είναι ένας και ένας. Είναι από τους δίσκους που σε κάνουν να θέλεις να μεταφέρεις στους άλλους τον ενθουσιασμό σου γι αυτό που άκουσες, φτάνοντας τελικά να λες, να λες, ενώ τελικά υπάρχει πιο απλή λύση. Να τους προτείνεις να τον ακούσουν. Αναζητήστε τον.



από την εφημερίδα \"ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ\" 07/01/2007
I'll tell you all my secrets
But I lie about my past
So send me off to bed forever more.
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

Re:Ο Διάφανος - Οι εντυπώσεις του τύπου 17 έτη 3 μήνες πριν, #12343

  • MeLiTzaNio
  • MeLiTzaNio's Avatar
  • ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ/Η
  • Συντονιστής
  • Καταχωρήσεις: 2083
  • Ληφθείσες Ευχαριστίες: 1
  • Κάρμα: 5
Από την ΗΧΩ (καθημερινή εφημερίδα της Δράμας) - Φύλλο 29/12/2006


...ξένες πλάτες
So long 2006!...
Γράφει ο Άγγελος Νουσδίλης

Τον Δεκέμβριο κυκλοφόρησε και ο καινούργιος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου «Διάφανος». Με τον Σωκράτη Μάλαμα, την Μάρθα Φριντζήλα και τον ίδιο στο τραγούδι. Κάποιες στιγμές ακούγοντας τον νοστάλγησα τον ηλεκτρισμό της «Αγίας Νοσταλγίας», αλλά από την άλλη η ακουστική εκδοχή αυτού του πρωτοποριακού ήχου είναι πολύ ενδιαφέρουσα, ειδικά από τις πινελιές του Badoek. Τραγούδια όπως το «κομμωτριάκι» και η «μοσχαροκεφαλή» είναι εκπλήξη, αλλά και το τραγούδι που &#8220;επηρέασε&#8221; το εξώφυλλο του περιοδικού «Time» για το πρόσωπο της χρονιάς 2006, το «U, the Universe&#8221;, στο οποίο ακούγεται και το ψευδώνυμο με το οποίο περνάω πολλά από αυτά τα κείμενα που διαβάζεται στο blogger.
¸νας ελληνικός και ένας ξένος. Καλή χρονιά και στην υγειά μας!...
I'll tell you all my secrets
But I lie about my past
So send me off to bed forever more.
Ο διαχειριστής έχει απενεργοποιήσει τη δημόσια πρόσβαση σύνταξης.

The Udjat Team Info

Η Udjat Team ευθύνεται για τη δημιουργία αυτής της ιστοσελίδας.
The Udjat Team is responsible for weaving this site.

Αν σας ενδιαφέρει η επικοινωνία μαζί μας, δοκιμάστε το παρακάτω email:
If you are interested in contacting us, please use the email address below: