Μυρτώ, με κάθε καλή διάθεση και καρδιά, μου απαντάς λες και υπερασπίζομαι την αποξένωση του ανθρώπου από το φυσικό του περιβάλλον, πράγμα εντελώς αντίθετο απ' αυτά που λέω. Ούτε πως δεν είμαστε ζώα υποστηρίζω, ούτε ασχολήθηκα με το πόσο ανεπτυγμένα είναι κάποια άλλα ζώα. Ακριβώς γι'αυτό περιοριστήκαμε στο αν είναι σωστό ή όχι να τρώμε αρνάκια και κουνελάκια και κοτούλες. Η διαφορά μας από τα άλλα ζώα είναι το ότι είμαστε ζώα ηθικά, μιλάμε και ασχολούμαστε δηλαδή με το τι είναι καλό και τι όχι, μας ενδιαφέρει η κοινωνική μας εικόνα, κάνουμε αυτοκριτική, μετανοούμε, διασκεδάζουμε, βάζουμε στόχους, αυτοκτονούμε, τρελαινόμαστε, νοσταλγούμε κοκ. Δεν είμαι και ειδική για να τα γράψω πιο σωστά. Αλλά εσύ δεν βλέπεις σε τί διαφέρεις από ένα μη ανθρώπινο ζώο; μου φαίνεται περιττό να εξηγώ γιατί εμείς ονομαζόμαστε άνθρωποι.
Για το πασχαλινό αρνάκι έκανα μια απόπειρα να εξηγήσω γιατί στα γλέντια και στα πανηγύρια σφάζουμε ένα ζωάκι. Λες πως αυτό δεν είναι παραγωγικό. γιατί; μπορεί να υπάρχουν κι άλλοι τρόποι, αυτός όμως ο τρόπος γιατί είναι λανθασμένος; ακόμα, το ότι όλα τα ζώα συνηθίζουν και όχι μόνο ο άνθρωπος (που δεν με αφορά αυτή τη στιγμή αν ισχύει ή όχι) δεν αντικρούει κάτι απ' αυτά που λέω.
Σχετικά μ' αυτό που λες για το ότι παριστάνουμε το θεό:
Και το να προσπαθούμε να βάλουμε τα ζώα και τους ανθρώπους κάτω από την ίδια κατηγορία ισότητας είναι παιχνίδι των θεών. Από πού κι ως πού, εμείς, ως άνθρωποι, μπορούμε να βγάλουμε αντικειμενικά συμπεράσματα για το αν εμείς σε τελική ανάλυση είμαστε ισότιμοι με τα άλλα ζώα, παρ' όλες τις διαφορές που εμείς, ως άνθρωποι μπορούμε να αντιληφθούμε;
Και τέλος, ο συσχετισμός που έκανα με το άλλο θέμα, αυτός της σύγκρισης του ανθρώπου-μηχανής αφορούσε στο ότι και οι δύο συγκρίσεις υποτιμούν τον άνθρωπο, κινδυνεύουμε δηλαδή κι από τις δύο ιδέες να γίνουμε απάνθρωποι. Και όλα αυτά για χάρην των απόλυτων, αντικειμενικών ιδεών μας.
Άιντε, ας δουλέψω κι εγώ λίγο τώρα!