Γεια σας. Να πω και εγώ μια γνώμη αν και έρχομαι αργά στη συζήτηση:
Δεν ανήκω σε κάποια συγκεκριμένη ιδεολογική κίνηση, συμφωνώ με την άποψη του Μαρξ για την ιδεολογία ως ψευδή συνείδηση και θέλω να παραμένω κάπως “αδέσμευτος” μέσα στα στενά πλαίσια που όλοι είμαστε κλεισμένοι σε μια κοινωνία ιστορικά εξελισσόμενη κλπ. Ανεξάρτητα λοιπόν και από τις πολιτικές απόψεις του καλλιτέχνη, η γκάμα η στιχουργική του είναι ευρύτατη και καλύπτει μια σωρεία θεμάτων και είναι πάντα κρίμα να παραγνωρίζονται τα θέματα αυτά εν όψει κάποιων έκδηλα πολιτικών-κοινωνικών αναφορών.
Πιστεύω: Τα συνθήματα τύπου “Μπάτσοι, Γουρούνια Δολοφόνοι” ή η εμφανής κακο-πολιτική και αστόχαστη συμπεριφορά είναι παντού ανεπιθύμητες. Η περιγραφή για το πως εκτιμά κανείς την τέχνη, πως συμπεριφέρεται στους χώρους που αυτή εκδηλώνεται μαζικά και πως την χρησιμοποιεί, πως κρίνει αυτούς που κρίνουν την τέχνη που του “αρέσει”, πως κρίνει τον εαυτό του απέναντι στις επιλογές του -εφόσον θέλει να ξεφύγει από το “ετσι μου αρέσει ρε φίλε”-, προϋποθέτει πολύ κουβέντα. Θα πω απλά ότι είναι αφελής η θεοποίηση, η ιδιοποίηση ή από την άλλη η κατακραυγή ενός ανθρώπου για λόγους που μοιάζουν να οφείλονται στην καπήλευση της τέχνης του και στην προσωπική ικανοποίηση του υπερασπιτή ή του κατηγόρου.
Οι διάφορες πολιτικές ομάδες κατά την άποψή μου, ειδικά οι “των άκρων”(αν και όχι πάντα) έχουν μια τάση ιδιοποίησης, σκληρής και πολύ περιοριστικής αντίληψης για το τι είναι τέχνη. Αν βρουν πάτημα, όπως συμβαίνει με τον Θ.Π, εκτιμούν και τον καλλιτέχνη και εφόσον ο καλλιτέχνης είναι ενός επιπέδου, την ίδια στιγμή νιώθουν και ικανοποιημένοι με τον εαυτό τους, ότι κατάλαβαν τη μουσική του όσο κανείς άλλος και ότι αυτός τους τιμά όσο κανείς άλλος. Η τέχνη δεν είναι όμως ζήτημα “πολιτικής αντιληπτικότητας”.
Ο Νίτσε είχε να πει πολλά για όσους κακούς αναγνώστες διάβαζαν μέσα στα κείμενα τον εαυτό τους εξυψώνοντας τον εαυτό τους με τον συγγραφέα...
Θεωρώ, επίσης ότι κάθε καλλιτέχνης που σέβεται τον εαυτό του, δεν έχει πολιτικές ιδέες σκληροπυρηνικές, καθώς σεβασμός προς τον εαυτό και προς του άλλους, σημαίνει νηφαλιότητα σκέψης. Ο Θ.Π και ο κάθε Θ. Π δεν είναι υπεύθυνος για τις απόψεις του κοινού του, ευελπιστώ όμως ότι η τέχνη του ίσως βοηθήσει στη διεύρυνση της σκέψης μιας μερίδας του κοινού αυτού.
Εγώ τον Θανάση τον εκτιμώ πάντως διότι πέρα από τα γνωστά περί ανανέωσης, προσωπικού ύφους, σύζευξης της παράδοσης με νέο ήχο κλπ, κάνει κάτι βαθιά καλλιτεχνικό στις καλές του στιγμές: ενοποιεί ποιότητα θέματος με ποιότητα καλλιτεχνικής φόρμας, έχει παράγει έργο που χρειάζεται σοβαρή συζήτηση.
Παραθέτω, και συγνώμη για την πολυλογία, ένα στίχο του Ζ. Herbert, Πολωνού ποιητή. Μιλώντας για την φαντασία:
“χρησιμοποίησε τη φαντασία
για ολότελα διαφορετικούς σκοπούς
θέλησε να την κάνει
όργανο ευσπλαχνίας”
O κ. Cogito και η φαντασία/ Μετάφραση του Χάρη Βλαβιανού
Αυτό κάνει η τέχνη